The curiouse life of Benjamin Button

Yes, jag har sett ännu en film jag tänkte recensera. Blir en hel del filmrecensioner nu när det är lov och jag har tid att kolla på olika filmer.
I alla fall har jag sett The curiouse life of Benjamin Button.
En film om en kille som föds med utseendet av en 100 årig gammal gubbe.
I denna film får vi följa hela hans liv genom att hans levande dotter läser hans berättelse från en bok om hans eget liv för sin mor som ligger på ett sjukhus.

Filmen börjar med att man får se hur han födds, hur hans far får en shock och kallar denna märkliga varelse som ska vara en nyfödd bebis ett monster/missfoster.
Han tar sin nyfödde son till ett hem som tar emot pensionärer.
Där tar en av kvinnorna hand om honom, snarare den enda som kunde tänka sig ta hand om honom.
Efter det får man följa bebisen växa upp till ett litet barn och upp till tonåren, de kallar honom Benjamin.
På hemmet träffar han en nästan jämnårig flicka vid namn Daisy som han blir mer och mer förälskad i.
De både börjar som vänner men blir mer och mer nära varandra tills Benjamin bestämmer sig för att utforska världen, leta jobb och Daisy söker in på en fin dansskola.
De fortsätter att hålla kontakten och efter en tids resande så åker Benjamin till LA för att kolla på en av Daisy's shower, väl där upptäcker han att deras känslor inte är jämnbördiga och reser hem igen för att arbeta lite var stans men anledningen till att han åkte till LA var för att berätta att han hade hittat sin far men att han efter ett tag hade dött, men på grund av hans förvirrade känslor inför Daisy hittade han inte modet eller krafter för att berätta sanningen.

Eter ett par år återvänder Daisy och förklarar varför hon inte hade kunnat lyssna på honom och varför hon då inte förstod hur förälskad han var.
Det är en början på en lång och händelserikt förhållande, efter ett par år av detjande och år tillsammans i en liten 1a så får Benjamin beskedet att han äntligen ska bli far.
När han får reda på det så grips Benjamin av rädsla och ångest inför sin blivande dotter.
Tankarna flyger runt i huvudet på han och när hon väl föds blir det värre och värre för han vill att hon ska ha en far som kan hjälpa henne, visa och lär henne hur världen är istället för en far som bara blir yngre och yngre till utseendet. Även rädslan över att Daisy inte ska orka ta hand om de bägge får han att till slut ta det mest hemskaste beslutet av alla, att lämna Daisy och hans älskade dotter för att inte komma tillbaks förens han känner att allt har fallit på plats.

Mina egna tankar och känslor är att filmen är väldigt gripande och visar hur olika vi människor kan vara fast ändå vara kapabla till att älska någon och att sann kärlek aldrig tar slut.
Det är väldigt många känslosamma stunder i filmen, med en handling som är lite annorlunda även om det är en kärleksdrama så måste jag erkänna attt tanken att komma på en huvudperson med detta problem är väldigt ovanligt och tror ingen har kommit på något liknande.
Av mig får den 4/5, vissa saker är lite krångliga men annars är den helt otroligt bra, fast det händer inte så mycket som blir dramatiskt.
För att göra det jag skrev precis lite klarare är att jag saknar dramatiken, det är ingen händelse som WOW, häftigt eller NEJ så får det inte vara.
Ni som tänker se den kommer nog älska den och smaken är som baken, men näst till perfekt i mina ögon.

Det var recensionen på The curiouse life of Benjamin Button, hoppas ni gillar den:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0