Thiedemantygeln - min tankar och åsikter

Tänkte skriva ner lite tankar och åsikter om Thiedemantyglar. Och kom ihåg detta är mina tankar och ingen annans.
Jag säger inte att det jag säger gäller så nu kör vi.

Tycker Thiedemantyglar är mycket bättre än pessoabett, man kan ju välja 3-4 lägen vad jag förstår.
Sen kan man ju välja att plocka bort den också precis som med alla andra hjälptyglar efter ett tag och jag tycker att ridskolan på sätt och vis gör rätt som har det till sina ridskoleponnyer.

Varför? Jo för det är bättre att ha lite för mkt broms än ingen alls när det är så många nybörjare som rider på hästarna/ponnyerna. Och då slipper de slita och dra i munnarna.
Dessutom får de jobba lite mer med bakbenen och ryggen än vad de skulle få göra genom att gå utan med huvudet i vädret. Vet att de spänner in dem när det är totalla nybörjare som har ledare och då tycker jag inte det gör något, det är bara i skritt i ca. 25 min.

Jag själv rider med thiedemantygeln på en av ponnyerna, det är för att han inte rids ordentligt, och då kan jag använda min hjälper än utan, det blir för mycket kamp utan tycker jag.
Det låter som jag gömmer mig för problemet med att han är stark och går med huvudet i vädret, men...Så sällan han rids ordentligt så tror jag han bara mår bra av det.

Är annars emot hjälptyglar, men dessutom äger jag inte hästarna och...och thiedeman tyglar tvingar inte hästarna att gå i form, kanske verkar så men om man sätter upp en lite mindre duktig ryttare går de inte i form, men de blir åtminstånde inte lika långa och lite mer bakbensaktivitet.
Men är absolut medvetna om konsekvenserna...och "fusket" med tillridningen av ponnyerna.
Fast oftast när det är bättre ryttare så åker dem av, de är mest till för nybörjarna ridskolan använder thidemanen.
Det knepiga för mig är att det är typ bara jag som kan rida till småponnyerna, dessutom så kan jag klara mig utan, men i vissa fall väljer jag thiedeman på en ponny.

Om vi säger såhär, hellre att man använder thiedeman än starka bett där nybörjare bara gör dem ännu skarpare!
Detta är lite vad jag känner, sen om väldigt duktiga och rutinerade ryttare använder dem kan ju diskuteras i 100 år, nej men ni förstår vad jag menar.
Sen om de använder det på spralliga nyinridna hästar/ponnyer då de har de lite som en livlinja eller vad man nu ska kalla det för är ju lite annorlunda.

Nej innan jag rör till allt och säger något "fel" så avbryter jag här. Är inte så jättepåläst om Thiedemanen så detta är mest åsikter och tankar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0